Recensie: Levana

Genre: Young Adult, Sci-Fi, Dystopisch
Aantal bladzijdes: 175
ISBN: 9789020678871
Waardering: 5 sterren

Goodreads

Pas op! Deze recensie kan spoilers bevatten die gaan over Cinder, Scarlet en Cress. Lees deze recensie dus alleen wanneer je deze boeken al gelezen hebt!

Het ware kwaad heeft een naam: Levana. Ze verbergt zich achter een masker van bedrog en gebruikt haar glamour om macht te kunnen uitoefenen. Maar wie is koningin Levana echt? Lang voordat ze het pad van Cinder, Scarlet en Cress kruiste, was Levana onderdeel van een heel ander verhaal. Een verhaal dat nog nooit is verteld… tot nu.

Volgens The Hero’s Journey heeft elk goed verhaal een villain. In sommige verhalen is dit een breed begrip, maar in een serie als The Lunar Chronicles is het heel duidelijk wie de villain is: Koningin Levana. In de eerdere boeken van de serie lees je eigenlijk alleen maar slechte verhalen over haar huidige acties, maar over haar verleden wordt maar weinig gezegd. In de novelle Levana wordt het verhaal van haar verleden verteld, en wordt de aard van haar kwaad blootgelegd.

Het boek begint in de periode dat Levana nog maar een tiener was, en haar oudere zus Channary gekroond wordt tot koningin van Luna. Vanaf dat punt volg je het leven van Levana en wordt er langzaam duidelijk gemaakt wat er in verleden met haar is gebeurd. Hier kan ik eigenlijk niet te veel over loslaten, want dan zou ik gaan spoileren, maar ik kan wel zeggen dat ik een soort “begrip” ben gaan hebben, op sommige punten dan, voor Levana. Gek is dat hè? Het is de meest slechte persoon in het boek, en toch weet haar verleden mij te raken. Op zo’n moment weet je pas écht hoe goed een verhaal wel niet is!

‘Liefde!’ schreeuwde ze naar de dansvloer, zo luid dat enkele muzikanten ervan schrokken en de muziek eventjes uit de maat liep voor ze zich wisten te herstellen. ‘Liefde is een kwestie van veroveren! Liefde is oorlog!’

Naast dat je over het verleden van Levana leest, kom je ook meer te weten over het leven op Luna en over een paar andere karakters uit The Lunar Chronicles die een rol spelen in het leven van Levana. De referenties naar hen zijn soms subtiel, waardoor ik soms zat van: “hmm is dat niet die toevallig?”. Andere karakters worden duidelijk met naam en rol benoemd en dat vond ik ook erg tof. Zo weet ik nu bijvoorbeeld ook wat voor koningin Channary, de moeder van Cinder, was.  Het geeft echt meer diepgang aan het verhaal.

Ondanks dat dit boek een novelle is en het lang niet zo dik is als de rest van de boeken uit de serie, voelde het niet als een novelle. Het was net een speciale aflevering van een televisie-serie, waarvan de chronologische tijdlijn iets afwijkt van normaal. Het verhaal van Levana is compleet en een waardige toevoeging op de The Lunar Chronicles serie. Sta er ook zeker niet gek van te kijken als je opeens begrip krijgt voor haar acties…

Lees jij weleens novelles van series?