YA ruilmiddag bij Boekhandel van der Meer | Evenement

Afgelopen zaterdag werd er in verband met de Literatour een YA ruilmiddag georganiseerd bij Boekhandel van der Meer in Noordwijk. Naast het feit dat je je YA boeken kon ruilen met andere lezers, zou er ook nog bezoek komen van drie auteurs: Hilda Spruit, Cathinca van Sprundel en Mirjam Hildebrand. Ondanks dat ik me niet zo lekker voelde, besloot ik toch naar het event te gaan. Het was erg rustig, maar zeker wel gezellig!

Voordat ik naar Noordwijk vertrok heb ik eerst wat boeken gepakt die ik zou willen ruilen. Het waren boeken waar ik niet zoveel interesse meer in had om te gaan lezen, of boeken die ik niet zo leuk vond. Aangekomen in de boekhandel stond er een kleine boekenkast waar de boeken die te ruil waren ingezet konden worden, als een soort minibieb. Ik vond dat echter niet zo’n fijn idee, omdat iedereen dan zomaar mijn boeken zou kunnen pakken. Ik wilde liever zelf met andere lezers ruilen en dus heb ik m’n boeken bij me gehouden en gevraagd of mensen interesse hadden. Uiteindelijk geen andere boeken gevonden die me leuk leken, dus bleef ik met hetzelfde stapeltje zitten.

Het was niet druk in de boekhandel voor het event, maar het was wel gezellig. Een aantal meiden die ik kende van de Thee, Taart en Leesvoer – leesclub van de boekhandel, waren er ook dus daar kon ik even mee kletsen. Zo hadden we het onder andere over het boek dat we bij de volgende leesclub zouden gaan bespreken, namelijk Onverschrokken van Lesley Livingston!

tijdens de presentatie
Tijdens de presentatie van de auteurs

Na een tijdje in de YA hoek gezeten te hebben, kwamen de drie auteurs het podium op. Hilda Spruit, auteur van Geestverwanten, praatte de presentatie aan elkaar. Elke auteur vertelde iets over zichzelf en over hun boek. Dat was erg leuk, want ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niets afwist van de auteurs en hun boeken. Zo heb ik ze toch nog wat beter kunnen leren kennen. Nadat iedereen hun presentatie gedaan had, stelden de auteurs nog wat vragen aan elkaar, bijvoorbeeld wat ze deden wanneer ze even niet meer weten wat ze moeten schrijven.

Daarna konden we zelf vragen aan ze stellen en ik vroeg aan Mirjam Hildebrand, auteur van Voorlopers, hoe het is om te schrijven op een iPad Mini. Ze vertelde namelijk dat ze die overal mee naartoe nam om te kunnen schrijven. Ik heb een normale iPad, maar zou het vervelend vinden daar veel tekst op te verwerken met alleen mijn beeldscherm. Ik heb daar zelf een Bluetooth toetsenbord voor. Mirjam vertelde dat ze door het kleine scherm van de iPad Mini met haar duimen overal bij kon komen, en dat ze op die manier snel kon typen. Ook had ze een appje wat speciaal was gemaakt voor schrijvers, waardoor het net leek alsof je in een echt boek schreef, met inspringingen en dergelijke. Dat is iets wat ik als CMD-student dan weer erg leuk vond.

Met Mirjam Hildebrand
Samen met Mirjam Hildebrand en haar boek Voorlopers

Nadat de presentatie afgelopen was besloot ik Voorlopers van Mirjam Hildebrand te kopen en te laten signeren, omdat dat het boek was wat mij het meeste aansprak. Ook zag ik dat dit boek in de runner-up lijst van de Hebban Awards staat, dus dat maakte me extra nieuwsgierig naar dit boek. Na het signeren zijn we natuurlijk nog samen op de foto geweest, en daarna ook nog met de rest van de auteurs. Super lief dat ze dat wilden doen!

Ik heb daarna met mijn vriend in de boekhandel nog een kopje thee gedronken, welke echt super lekker was maar waarvan ik helaas de naam van de thee vergeten ben. Vlak voordat ik wegging ben ik nog even naar Yasue en Nadine gelopen om ze te bedanken voor de organisatie van het evenement. Het is één van de weinige evenementen tijdens de Literatour die ik voorbij heb zien komen, en dat het dan ook nog eens zo dichtbij huis georganiseerd wordt, vind ik echt super leuk! Ik kreeg toen ook meteen het Literatour geschenk mee, namelijk het boekje 3PAK! Daar zal ik snel even lekker voor gaan zitten.


Ga jij tijdens de Literatour nog naar een evenement?

4 thoughts on “YA ruilmiddag bij Boekhandel van der Meer | Evenement

Add yours

Geef een reactie

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

