liefde voor audiobooks header

Het is iets wat ik me al veel langer voorgehouden had om te gaan doen, maar aan het begin van de zomer waagde ik me er dan toch echt aan: het beluisteren van een audioboek. Ik had geen idee hoe ik het zou gaan vinden en ik was er in het begin nogal sceptisch over. Toch begint er een mooie liefde tussen mij en audiobooks op te bloeien en graag vertel ik jullie waarom ik deze vlinders begin te voelen.

Via de app LuisterBieb leerde ik de wonderlijke wereld van audiobooks kennen. Er was keuze uit veel verschillende pareltjes, maar ik waagde mijn eerste afspraakje met het boek Legend van Marie Lu. Ik had een lange autorit voor de boeg en in plaats van mijn gebruikelijke afspraak met muziek, maakte ik nu tijd vrij voor dit audioboek. Ik drukte op play en al snel klonken de eerste klanken van een rustgevende stem door mijn oortjes. Het was even wennen, maar uiteindelijk zat ik helemaal in het verhaal. Ik werd weer voorgelezen zoals dat vroeger op de basisschool gebeurde, of wanneer mijn moeder me voorlas uit het sprookjesboek. Geen moeite hoeven doen, alleen maar luisteren… Heerlijk! Voor ik het wist was mijn eerste afspraakje met het audioboek weer voorbij en ik kon niet wachten tot de volgende afspraak zou zijn.

Het volgende audioboek dat ik luisterde was Vals van Mel Wallis de Vries. Doordat ik nu 40 uur per week stage loop, was ik bang dat ik overdag geen aandacht aan mijn boeken zou kunnen geven. Gelukkig doet het audioboek hier niet moeilijk over en vond ik een oplossing waardoor ik mijn boeken overdag ook niet in de steek hoef te laten. Met mijn oortjes in stap ik elke dag op de fiets naar stage. Ik hoef me op dat moment niet alleen te voelen, want het audioboek is altijd bij me en vertelt onvermoeid door hoe het verhaal verder gaat. Eindelijk kan ik dus multitasken terwijl ik boeken lees/beluister! Zodra ik aankom op stage ben ik alweer een half uur verder in het boek en zeker voor een langzame lezer als ik scheelt dit heel veel tijd! Na een klein weekje kon ik alweer afscheid nemen van dit spannende boek en kon ik een ander boek gaan beluisteren.

“Long before writing, people were telling each other stories and the audiobook goes all the way back to that tradition” – Philip Pullman

Toch is deze liefde nog niet altijd helemaal rozengeur en maneschijn en ontstaan er hier en daar kleine scheurtjes. Het audioboek heeft het namelijk niet door wanneer ik even mijn aandacht er niet bij heb, en dan blijft hij toch nog door praten… pfft… hierdoor kan ik hele stukken van het verhaal missen! En ook het schrijven van een recensie van de boeken vind ik te lastig, omdat ik de teksten van het boek niet makkelijk na kan lezen en citeren dan erg lastig gaat. Bovendien wordt mijn mening over het boek soms ook erg beĆÆnvloed door degene die het voorleest, want eerlijk is eerlijk, niet iedereen heeft dezelfde “voorleescapaciteiten” als de ander… dan ligt het toch echt aan hen en niet aan mij…

Ik ben gelukkig nog lang niet uitgekeken op audioboeken, maar de LuisterBieb heeft binnenkort misschien niet meer te bieden wat ik zoek. Daarom overweeg ik een abonnement op Storytel te nemen. Ik heb gehoord dat ze daar de luisterboeken van Blossom Books op aanbieden en ik ben erg benieuwd hoe mijn dates met deze boeken zullen zijn…


Wat vinden jullie van het beluisteren van een audioboek?

