Uitgeverij: Lemniscaat
Genre: Young Adult, Contemporary
Aantal bladzijdes: 306
ISBN: 9789047708490
Waardering: 4 sterren

Goodreads

David weet al zijn hele leven dat hij een meisje wil worden. Maar allen zijn twee beste vrienden delen zijn geheim – zelfs zijn ouders hebben geen idee. Leo komt van een andere school. Er is daar iets gebeurd waar hij niet over wil praten. Maar als Leo het op een dag voor David opneemt en een jongen tegen de grond slaat, ontwikkelt zich een bijzondere vriendschap tussen de twee jongens, die ieder een groot geheim met zich meedragen.

Afgelopen vrijdag was ik bij de leesclub ‘Thee, taart en leesvoer’ van Boekhandel van der Meer in Noordwijk. Bij de eerdere edities kon ik helaas niet aanwezig zijn, maar deze keer lukte dat wel en was het boek Wie is nou normaal? van Lisa Williamson uitgekozen als boek dat we met z’n allen zouden gaan bespreken. Vorige week heb ik het boek gekocht, en ik had er eerlijk gezegd niet zulke hoge verwachtingen van. Maar man, wat had ik dat mis! Wie is nou normaal? vond ik echt heel erg goed!

In Wie is nou normaal? volg je twee hoofdpersonen, David en Leo, die allebei hun geheimen hebben. Dat van David was meteen duidelijk; hij wil graag een meisje worden. Het geheim van Leo is in het begin nog een mysterie. De vertelperspectieven tussen deze twee hoofdpersonen werden onderling afgewisseld, en je kon weten door wiens perspectief je het verhaal las door het gebruik van een ander font. Door het verhaal van twee kanten af belicht te krijgen, wordt er veel diepgang gecreëerd en weet je als lezer soms meer dan wat de hoofdpersonen zelf weten. Ook gaven deze vertelperspectieven je de mogelijkheid hints op te vangen die je zouden kunnen helpen het geheim van Leo te ontrafelen. Dat vind ik ontzettend leuk gedaan!

De schrijfstijl van dit boek is ontzettend vlot met hier en daar een vleugje humor. Ik had het eerlijk gezegd wat zwaarmoediger verwacht, maar over het algemeen is het verhaal erg luchtig geschreven. De vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat er geen sleur in het verhaal komt en er zijn zeker ook spannende stukken die ervoor zorgen dat het wegleggen van dit boek ontzettend lastig is.

‘Maar normaal is zo’n stom woord,’ zeg ik. Er borrelt woede in me op. ‘Wat is nou eigenlijk normaal?’
‘Het betekent dat je erbij hoort,’ antwoordt David eenvoudigweg.

Het boek heeft zeker ook nare momenten, maar de boventoon die het boek voert is toch zeker wel heel zoet. Té zoet naar mijn smaak soms, want het maakt sommige momenten wat minder realistisch. Gelukkig is het hierdoor wel een echte ‘feelgood’ en lees je het met een glimlach weg. Helaas is het verhaal voor mijn gevoel nog niet helemaal af. Er zijn nog wat verhaallijnen met een open einde en nu zit ik na het uitlezen van het boek nog steeds met vragen en daar baal ik van.

Het zal je niet ontgaan zijn dat er de laatste tijd steeds meer aandacht besteed wordt aan verschillende genderidentiteiten, zoals bijvoorbeeld transgenders. Denk alleen al aan Bruce Jenner die zich heeft laten ombouwen tot vrouw. Loiza Lamers die Hollands Next Topmodel won, en zeer recent nog de ophef die ontstond toen de NS en Amsterdam verkondigde genderneutraal taalgebruik te gaan gebruiken. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat deze gebeurtenissen vragen bij mensen oproepen zoals: “waarom voelen mensen zich dan niet zoals hun biologische geslacht? En hoe is dat nou?” Wie is nou normaal? is hét perfecte boek om meer te weten te komen over dit onderwerp en hoe iemand die transgender is dit proces ervaart. Ik vind het zelf totaal niet erg als mensen transgender zijn, maar ik had geen idee hoe zij zich dan precies voelden. Ik ben blij dat dit boek mij daar toch wat meer inzicht in heeft kunnen bieden.

Wie is nou normaal? is een contemporary dat je inzicht geeft in hoe het is om transgender te zijn en het is een boek dat je wegleest als een trein! Met een vlotte, soms humoristische, insteek belicht Lisa Williamson een belangrijk en actueel onderwerp. Stiekem pleit ik ervoor dat dit boek bij elke (school)bibliotheek op de plank komt te staan!

Wie of wat is volgens jou normaal?