Aesthetically Pleasing Books | BookTag

Terwijl ik op vakantie was in Bonaire was ik rustig wat blogposts aan het lezen, toen ik een artikel van Nicky van Lovely Time With Nicky tegen kwam. Het was de Aesthetically Pleasing Books – booktag en terwijl ik hem doorlas, leek het me meteen leuk om hem zelf ook te doen! Alsof Nicky mijn gedachten kon lezen bleek ik ook door haar getagd te zijn om deze booktag te doen, dus ik was natuurlijk dolblij hiermee. Hoewel ik het graag had willen doen, heb ik op vakantie natuurlijk niet mijn volledige boekencollectie meegenomen, dus kon ik daar nog niet werken aan de uitwerking van deze blogpost. Zodra ik thuis kwam, heb ik er snel voor gezeten en dit zijn mijn antwoorden. Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wat is het mooiste boek uit Inge’s boekenland?

1. De beste kleurcombinatie op de cover van een boek
Ik zeg het je eerlijk, maar ik heb nogal wat boeken gekocht grotendeels vanwege de cover. Het was daarom ook lastig om hier een mooi boek voor uit te kiezen. Uiteindelijk ben ik gegaan voor Verdermeer van Tahereh Mafi. Deze cover is er eentje waar ik echt uren naar zou kunnen staren. Het goud, het harde roze, het diep paarse en hier en daar het oranje vind ik zo prachtig! Je ziet het niet goed op de foto, maar de linten hebben een metallic glans en de letters glanzen zelfs nog meer! Echt prachtig gedaan en een pareltje om in je boekenkast te hebben. Deze herfst wil ik dit boek zeker gaan lezen!

Verdermeer cover

2. Het beste lettertype op een cover
Ook dit was een lastige. Typografie op een cover kan echt een statement maken, en ik vind dat dan ook altijd één van de meest integrerende onderdelen van een cover. Ik ben bij dit onderdeel gekomen op het boek Phobos. Dit boek is een boek uit het Sci-Fi genre, en dat komt ook meteen naar voren in het lettertype gebruik. Door er een soort “ring van Saturnus” omheen te zetten, wordt het meteen een soort logo. Met één blik op de cover kan je dus al zoveel leren over het soort verhaal dat het zal zijn.

phobos

3. De beste simplistische cover
Hier kon ik eigenlijk niet echt kiezen welk boek ik hiervoor uit zou kiezen. Ik ben vaak niet zo’n fan van simplistische covers, tenzij ze echt een statement uitstralen. Vaak kies ik er bij die boeken voor om de ebook versie te kopen, want ze zijn qua uiterlijk misschien niet zo interessant om te showen in mijn boekenkast. Als ik dan toch ga kijken naar simplistische covers kom ik eigenlijk bij twee boeken uit die ik allebei een prachtige cover vind hebben. Daan & Nadia van Esther Walraven heeft een vrij lichte cover en de twee personages op de kaft vormen een hart. Hoe creatief is dat?! Ook Eerste leven van Gena Showalter vind ik een prachtige, iet wat simplistische, cover hebben. Hoe de twee werelden zijn gephotoshopt in de zandloper vind ik prachtig. Zelf hoop ik ook ooit te leren hoe ik deze techniek kan gebruiken in mijn Photoshop projectjes. FUN FACT: Gena zei dat er ongeveer 100 andere covers zijn geweest, voordat ze eindelijk tevreden was met de cover van Eerste Leven. Nou, ze mag er oprecht trots op zijn!

simplistische covers

4. De mooiste endpapers bij een boek
Oké, misschien een beetje beschamend, maar ik wist dus niet precies wat endpapers waren. Na wat google-werk kwam ik erachter dat dit de naar binnen gevouwen flappen zijn bij paperbacks. Nicky had hierbij de binnenkant gefotografeerd, maar ik heb geen boeken met endpapers waar überhaupt iets aan de binnenkant staat afgebeeld. Ik heb daarom dus een beetje vals gespeeld en gekozen voor de binnenkant van mijn favoriete boek van 2016: Mislukt. Deze binnenkant is in principe een soort extensie op de cover, maar dan met de rode en witte kleuren omgekeerd. Ik vind het zelf echt prachtig, want aan de binnenkant van paperbacks zie je zelden een afbeelding staan.

mislukt
5. De beste kaart in een boek
Kaarten in boeken zie je vooral veel bij fantasy boeken. Dat is ook nodig, want daarbij heb je vaak een hele nieuwe wereld die je moet leren kennen. Laat ik nou niet zo’n fantasy lezer zijn, en dus ook niet zoveel fantasy boeken in bezit hebben… Ik ben echter wel een fan van Sci-Fi boeken, en Carve The Mark van Veronica Roth heeft een kaart waarop een heelal is afgebeeld. Dat is eens wat anders dan een landkaart! Ik vind hem echt prachtig. Ik heb de Engelse editie van Carve The Mark, en weet dus niet zeker of de Nederlandse editie deze kaart ook heeft. Ik hoop het in ieder geval wel!

Carve the mark
6. Het mooiste boek zonder dustjacket
Ik weet dat er mensen zijn die het geweldig vinden de dustjacket van een boek af te halen, zodat ze een simplistische cover in hun boekenkast kunnen hebben staan. Zelf ben ik hier niet zo’n fan van, omdat ik de kleuren dan soms nogal saai vind. De Appeltaart van Hoop heeft ook een dustjacket, maar daaronder zit eigenlijk een cover die veel lijkt op die van de dustjacket zelf, maar dan zonder flaptekst en dergelijke. Dat vind ik zelf erg mooi.

Appeltaart van hoop
7. De beste achter-cover van een boek
Deze was ook vrij lastig, want vaak is de voorkant van de cover hetgeen waar alle sensatie zich afspeelt. Toch weten sommige ontwerpers de achterkant en de voorkant van een boek tot één geheel te maken, en dat is onder andere zo bij Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum. Hier vertelt de achterkant van het boek niet alleen letterlijk een verhaal in de vorm van een flaptekst, er zijn ook talloze illustraties op de achterflap te vinden die zelf een verhaal kunnen vormen. Ik heb het boek nog niet gelezen, maar ik ben erg benieuwd naar wat deze illustraties allemaal betekenen!

ari en dante achterkan
8. Het beste begin van een hoofdstuk
Soms hebben boeken echt hele mooie illustraties en versieringen bij het begin van een nieuw hoofdstuk. Noem het valsspelen of niet, maar ook hier valt Verdermeer bij in de prijzen. Weet je nog die linten die ik op de cover zo mooi vind? Die komen dus terug bij deze prachtige illustratie aan het begin van het boek. Het zegt letterlijk dat het verhaal gaat beginnen, en alleen dat al maakt me reuze nieuwsgierig naar wat het boek te bieden heeft

Verdermeer titelblad

9. Het boek met de mooiste illustraties
Stiekem geef ik hier hetzelfde antwoord als Nicky, maar ik kon hier echt niet anders doen dan te kiezen voor de illustrated editions van de Harry Potter serie. Ik ben van plan al deze edities te gaan sparen. Op dit moment zou het zo zijn dat er elk jaar een nieuw boek van uitkomt, dus elk jaar iets om naar uit te kijken! Jim Kay heeft de boeken geïllustreerd, en kijk nou hoe prachtig dit is. Het kost wat, maar dan heb je ook echt wel een beauty te pakken!

HarryPotterIllustrated
10. Het boek met de mooiste rug
We praten natuurlijk altijd over hoe mooi een cover wel niet is, maar uiteindelijk is de rug van het boek hetgeen wat we het meest zullen zien van een boek zodra hij in de boekenkast staat. Natuurlijk kan je een boek met de cover naar voren zetten, maar dat even buiten beschouwing gelaten is het toch leuk als de rug van het boek ook een eyecatcher is. Zoals ik al eerder aangaf ben ik er fan van als er landschappen en dergelijke binnen kaders of glazen voorwerpen gephotoshopt zijn, en dat komt ook heel goed naar voren bij het boek Sneeuw als As van Sara Raasch. Het is echt een beauty om naar te kijken, en stiekem heb ik hem daarom ook gekocht. Ik kan hier echt de hele dag naar staren, en de vervolgen op dit boek zijn minstens zo mooi als deze!

sneeuw als as
11. Het boek met je favoriete cover
En dan zijn we aangekomen bij de vraag der vragen. Welk boek heeft nou de allermooiste cover in mijn boekenkast. Na lang wikken en wegen heb ik een keuze kunnen maken en het is… *trommelgeroffel* …Onverschrokken van Lesley Livingston. De cover straalt één en al girlpower uit en geeft de perfecte sfeer weer van een gladiator in een arena. Alleen al door naar de foto te kijken lijkt het net alsof je zelf bij deze gebeurtenis aanwezig bent… enne psst… ik las dus gisteren het nieuwtje dat dit boek verfilmd gaat worden! Hopelijk wordt de sfeer net zo gaaf neergezet op het witte doek als de sfeer die dit boek uitstraalt!

Onverschrokken


Nou, dat waren al mijn antwoorden op deze toch wel lange booktag. Ik vond het super leuk om ze in te vullen, aangezien ik zo lekker aan de slag kon gaan met het fotograferen van boeken, waar ik graag beter in zou willen worden.

Graag wil ik Frank van Nerdpraat en Monica van My Perfect Booklife uitdagen om deze tag ook in te vullen. Ben super benieuwd naar jullie antwoorden.

8 thoughts on “Aesthetically Pleasing Books | BookTag

Add yours

  1. Wat een leuke tag en wat heb je hem leuk ingevuld 🙂 Ik vind de cover van Verdermeer ook echt prachtig en ik ben echt blij met het nieuws dat The Valiant/Onverschrokken verfilmd gaat worden, dit boek is zo tof! ❤

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

