Recensie: Een van ons liegt

Titel: Een van ons liegt
Originele titel: One of us is lying
Auteur: Karen M. McManus
Vertaler: Willeke Lempens
Uitgeverij: Best of YA
Genre: Young Adult, Contemporary
Aantal bladzijdes: 300
ISBN: 9789000352968
Waardering: 2,5 ster

Goodreads

Op maandagmiddag moeten vijf leerlingen van Bayview High nablijven.

Bronwyn, de nerd, haalt hoge cijfers en houdt zich altijd aan de regels.
Addy, de diva, is de ideale Homecoming-princes.
Nate, de crimineel, heeft een voorwaardelijke straf voor het dealen van drugs.
Cooper, de atleet, is de sterspeler van het honkbalteam.
Simon, het buitenbeentje, heeft Bayview Highs beruchte roddel-app ontwikkeld.

Maar Simon komt het klaslokaal nooit meer uit. Voor het uur om is, is Simon dood. En volgens de politie was het geen ongeluk. Simon stierf op maandag, maar hij was van plan om op dinsdag smeuïge roddels de wereld in te sturen over alle vier zijn klasgenoten. En dat maakt hen verdachten in een moordzaak.

Allemaal hebben ze een motief. Allemaal hebben ze iets te verbergen. En een van hen liegt.

Op het YALFest van 2017 kreeg iedereen de unieke kans om een ongecorrigeerd leesexemplaar te bemachtigen van een nog te verschijnen boek. Een van de twee was dit boek, Een van ons liegt, en na het lezen van de flaptekst, kon ik niet anders dan hem kopen. Ik had wel zin in een thriller en het puzzelen naar de moordenaar. Ik ben niet voor niets gek op de spellen van Phoenix Wright op de Nintendo DS! Met deze insteek begon ik op vakantie dan ook met lezen van dit boek. Voldeed het aan mijn verwachtingen?

Vijf leerlingen van Bayview High moeten met z’n allen nablijven na een dag school. Dat middagje nablijven loopt echter dramatisch af nadat Simon komt te overlijden. Al snel blijkt dat dit geen ongeluk was, en de leerlingen in het straflokaal worden verdacht van moord. Maar wie is nou de echte moordenaar?

Allereerst vind ik de setting van het verhaal erg leuk. Zo’n Amerikaanse highschool brengt natuurlijk de nodige drama met zich mee. Ook merk je heel erg goed wat het met de school en de leerlingen doet nu er een moord gepleegd is. Vrienden worden vijanden, en vijanden blijken soms niet eens zo slecht te zijn. Ik had echter wel hier en daar mijn twijfels over het realisme van de situaties, maar dat kan ook aan mij liggen.

Wat gebeurt er als vijf vreemden een klaslokaal in gaan, en maar vier er weer levend uit komen?

In het boek heb je vier verschillende point of views waaruit je leest. Voor elke “verdachte” één. Hierdoor leer je de personages erg goed kennen en kom je er al snel achter dat elk van hen een motief heeft om de moordenaar te kunnen zijn. Er zat erg veel diepgang in deze verhaallijnen. Dat was aan de ene kant erg positief, maar aan de andere kant had hier veel meer mee geëxperimenteerd kunnen worden. De verdachten hadden dan wel motieven, maar in hun verhaallijnen kwamen verder geen verdachte dingen naar voren. Hier had zo veel meer mee gedaan kunnen worden! Ik had gehoopt dat deze teksten mij continu op het verkeerde been zouden zetten, en ik alsof ik Wie is de Mol aan het kijken ben een soort “mollenboekje” bij zou moeten houden om achter de moordenaar te komen. Helaas bleef dit uit en dat maakte het boek een stuk minder spannend dan ik hoopte dat het zou zijn. Ik had een thriller verwacht, maar nu leek het meer op een contemporary boek.

Het boek wist mij maar moeilijk vast te houden. Ik kon het steeds gemakkelijk wegleggen, maar ik heb hem toch maar uitgelezen omdat ik wilde weten wie de moordenaar was. Het einde van het boek vond ik echter teleurstellend. Het voelde zo willekeurig aan, alsof er tijd tekort was en er maar een einde aan het verhaal gebreid moest worden. Erg jammer, want misschien had het einde mijn mening over dit boek kunnen aanpassen, maar dat bleek niet het geval.

Een van ons liegt heeft mij niet zo vast kunnen houden als ik had gehoopt, en het echte puzzelen naar de moordenaar bleef uit, maar het boek heeft wel interessante personages die met veel diepgang worden beschreven. Het was niet helemaal mijn ding, maar misschien dat het boek andere mensen wel op het puntje van hun stoel houdt. 


Hou jij van boeken waarin je een moord moet oplossen?

6 thoughts on “Recensie: Een van ons liegt

Add yours

Geef een reactie

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

