De boekige dingen in Kralendijk, Bonaire

Zoals jullie misschien wel weten ben ik op vakantie geweest naar Bonaire, een eiland in het Caribisch gebied dat een bijzondere gemeente van Nederland is. Zoals een echte boekenwurm betaamd, kon ik deze vakantie natuurlijk niet voorbij laten gaan zonder mijn ogen open te houden voor alle boekige dingen die ik tegen kwam op dit eiland.

Van der Tweel (Albert Heijn)
albert heijn bonaire

Bonaire is een bijzondere gemeente van Nederland en daardoor zie je hier heel veel Nederlandse invloeden. Zo ook gewoon de Albert Heijn! Het is heel grappig, want het ene moment sta je op een tropisch eiland, en zodra je binnen stapt ben je weer in Nederland. Bij een Albert Heijn in Nederland heb je natuurlijk vaak een soort hoekje met wat boekjes en magazines, dus die besloot ik op te gaan zoeken. Uiteindelijk heb ik deze ook gevonden, alleen was dit gewoon een volledige pilaar vol met een duologie van een Antilliaanse schrijver! Deze twee boeken van hem kon je dus in overvloed hier kopen (als perfect vaderdagcadeautje volgens het bordje dat erbij stond), en dat vond ik erg grappig om te zien. Wel jammer dat dit de enige boeken waren die ik zou kunnen kopen in de Albert Heijn. Maarja, de AH is natuurlijk geen echte boekhandel.

Adres:
Kaya Industria 39

Kralendrijk, Bonaire


Addo’s Bookstore

Boekenkast Addo's bookstore
In deze boekenkast kon ik zelfs twee delen van De Selectie vinden!

Op de eerste dag dat we aankwamen viel het me al op dat er een auto bij ons appartement stond met het logo van een boekhandel erop. Ik was dus meteen blij verrast, want dat betekende dat er een boekhandel te vinden zou zijn op Bonaire! Al snel bleek dat deze op loopafstand zat van het appartement, dus ben ik samen met mijn ma daarnaartoe gewandeld. Vol verwachting liep ik het grote pand naar binnen en toen bleek dat er in deze hele winkel maar 4 boekenkasten stonden… Er werden namelijk niet alleen boeken verkocht; ook speelgoed en kantoorartikelen waren hier te koop. Wat ik dan weer wel erg leuk vond om te zien is dat de boeken gewoon in het Nederlands verkocht werden! Er stonden zelfs een paar boeken van Best of YA tussen! Ze waren daarentegen wel een beetje aan de prijzige kant, maar dat is ook niet zo gek als je je bedenkt dat alle boeken per vliegtuig of per boot overgebracht moeten worden.

Adres:
Kaya Industria 17
Kralendijk, Bonaire


Ik ben daarna wat rond gaan vragen bij locals of Addo’s Bookstore de enige boekhandel van het eiland is en dat bleek ook zo te zijn. Er is een tijdje ook een andere boekhandel geweest, maar die is onlangs gesloten. Als mensen hier boeken willen kopen, bestellen ze het vaak via Amazon of eBay.

Ook vertelden ze me dat er wel een boekenbus rondrijdt met boeken in het Nederlands, Engels, Spaans en Papiamento. Deze is ervoor bedoeld om kinderen aan het lezen te krijgen. Zelf heb ik hem niet gezien, maar wat een super leuk initiatief!

Nou, dit zijn dus alle boekige dingen die ik kon vinden in Bonaire. Het zijn er wat minder dan toen ik in Faro of Stockholm was, maar dat maakt het ook wel weer leuk, omdat ik zo een beetje de verschillen kan zien qua leesgewoontes over de rest van de wereld!

Heb jij Bonaire al eens bezocht?

5 thoughts on “De boekige dingen in Kralendijk, Bonaire

Add yours

  1. Leuke blogpost. Zelf ben ik nog nooit op Bonaire geweest, maar het staat wel op mijn wensenlijstje ❤ Jammer dat er niet zo veel boekenwinkels waren, maar alsnog wel leuk dat er wat Nederlandse invloeden terug te vinden zijn!

    Liked by 1 persoon

    1. Ja, die Nederlandse invloeden zijn echt heel leuk! Het is net alsof je in een tropische versie van Nederland bent. Ik vond het ook jammer dat de andere boekhandel inmiddels gesloten was, maar gelukkig kon ik er alsnog één vinden!

      Liked by 1 persoon

    1. Dat is wel erg leuk, dan heb je echt echt uit dat land. Tja, ik vond hier de boeken net iets te duur en bovendien waren ze toch in het Nederlands 😁 dus heb dat maar niet gedaan 😅

      Like

Geef een reactie

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

