Header yalfest blogpost

YALFest 2017. Hét evenement waar ik al maanden naar uitkeek. Afgelopen weekend was het dan zo ver! Acht YA auteurs zijn overgevlogen naar Nederland om met ons dit geweldige YA festival mee te vieren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik lang twijfelde om hiernaartoe te gaan. Het was best prijzig en ik hoorde naast vele positieve reacties, ook wat negatieve verhalen over YALFest vorig jaar. Maar toen er werd verteld dat ze veel met de feedback gedaan hadden, en ik besefte dat ik 23 april niet huilend door alle YALFest feed op social media wilde scrollen, heb ik een dag-ticket gekocht. Ik denk dat dat wel een van de beste beslissingen is geweest die ik dit jaar genomen heb!

YALFest begon voor mij op zaterdag met een Meet & Greet met alle YALFest auteurs. Hier zal later een aparte blogpost over verschijnen. In deze blogpost ga ik het vooral hebben over het YALFest evenement zelf. Voor degenen die niet weten wat het YALFest is: YALFest staat voor Young Adult Literatuur Festival en is het grootste YA festival dat op dit moment in Nederland georganiseerd wordt. Vorig jaar werd het festival voor het eerst georganiseerd, en net zoals toen waren er weer veel internationale auteurs op bezoek, namelijk:

  • David Arnold (De Kids of Appetite Muggenland)
  • Victor Dixen (Phobos)
  • Amy Ewing (The Jewel)
  • Donna Freitas (Unplugged)
  • Lesley Livingston (Onverschrokken)
  • Veronica Rossi (Een wereld zonder hemel Riders)
  • Megan Shepherd (The Cage)
  • Gena Showalter (Alice in Zombieland Eerste leven)

Naast de signeersessies van de auteurs, zijn er ook activiteiten te doen en zijn er masterclasses te volgen.

Dit jaar werd het YALFest gegeven bij Studio’s Aalsmeer, en dat was voor mij dus erg goed te bereiken. Samen met Joost reisde ik af naar station Hoofddorp om vervolgens op de bus te stappen die voor de deur van de studio’s stopte. Onderweg merkten we al dat we steeds meer boeklovers tegen kwamen (totebags met boekgerelateerde quotes vallen op) en de bus zat natuurlijk vol YALFest gangers. De gezelligheid begon al vroeg dus!

Toen we aankwamen was het nog vrij vroeg en ik kon dus als één van de eersten in de rij gaan staan. Het duurde nog even voor we echt naar binnen konden, maar dat was nauwelijks te merken door al het gezellige geklets met andere mensen in de rij. Na mijn kaartje gescand te hebben en mijn jas en tas afgegeven te hebben, was het tijd om koffie of thee te gaan drinken. Nu komt het gekke: De kraampjes waren al open. Laat ik nou net mijn tas met geld afgegeven hebben bij de garderobe… Ik had geluk dat ik nog een los briefje van €10,- in mijn zak had. Daarmee kon ik snel een ARC scoren en wat goodies van Celebrate Books kopen. (Misschien handig als er volgend jaar gezegd wordt dat het handig is je geld uit je tas te halen?)

in de zaal
Met Joost, Nicky en Anouk in de theaterzaal

Na een kop thee gedronken te hebben zijn we naar de theaterzaal gegaan voor de interviews met de auteurs. De zaal was echt enorm en de stoelen zaten heerlijk zacht. Iedereen zou voldoende zicht hebben op het podium. Echt super! Ook wij hadden een geweldig plekje, bijna vooraan. Bart Boonstra kondigde de auteurs aan en hield de interviews met hen. Ik had ze de dag hiervoor al ontmoet en zo wist ik onder andere hoe hilarisch Lesley Livingston wel niet kon zijn. De vragen die gesteld werden gingen onder andere over hoe de auteurs het vonden om in Nederland te zijn, de kracht van vertalingen en hoe het is om schrijver te zijn. Bijna elke auteur kreeg bij de vragen de tijd om uitgebreid te antwoorden, wat ik persoonlijk erg leuk vond. Zo leer je iedereen kennen!

“If you’re having a bad day, go home and kill a character. You’ll feel better after that.” – Lesley Livingston

Na het interview was het tijd voor de Q&A en mochten mensen vanuit het publiek vragen stellen aan de auteurs. Ze gooiden hiervoor een soort kubus met een microfoon het publiek in. Je moest wel oppassen, want deze kubus kon nog redelijk hard aankomen. Onder andere Nicky mocht een vraag stellen. Door lezers de kans te geven vragen te laten beantwoorden door de auteurs, werden de auteurs nog meer betrokken met het publiek, dus dat was heel tof!

Q&A auteurs
De auteurs terwijl ze het interview aflegden

Na de Q&A was het tijd voor de lunch. Ik dacht eigenlijk dat er foodtrucks zouden staan, maar óf ik ben ze faliekant misgelopen, óf de foodtruck was veranderd in een barretje in het gebouw. Ik kocht een warme mozzarella panini die echt heerlijk was, maar ik vond het eten wel een beetje aan de dure kant. Elk stuk eten was €3,50. Een saucijzenbroodje dus ook. Ik had het logischer gevonden als hier een beetje variatie in zat, zeg maar.

Na de lunch zijn we in de rij gaan staan voor de eerste signeerronde. Nicky wilde ontzettend graag David Arnold spreken en dus gingen we voor hem in de rij staan. Deze rij leidde echter ook tot de tafeltjes van Lesley Livingston en Gena Showalter, dus stond deze tot helemaal bovenaan de theaterzaal. Tijdens het wachtten spotte ik ook onverwachts een klasgenootje van me die ook naar het evenement gekomen was. (Heel toevallig, maar zo leuk om ’s maandags met haar te kunnen fangirlen over hoe het evenement was!) Gelukkig kwam er op een gegeven moment iemand van de crew die vroeg of we alleen voor David kwamen en niet voor de andere auteurs. Toen we dat bevestigden mochten we naar beneden en vooraan komen staan. Nadat Nicky en Joost hun boeken hadden laten signeren heb ik nog even heel snel met David gepraat. David wist mijn naam nog van de dag daarvoor (!), maar toen had ik niet zo heel lang met hem gesproken. Nu kon ik toch nog een vraag aan hem stellen. (De antwoorden ga ik allemaal in een aparte blogpost bespreken).

Nicky laat boek signeren
Nicky laat haar boek signeren door David Arnold

Na de eerste signeersessie was het tijd voor de masterclasses. Ik volgde de masterclass recenseren, omdat mij dit erg handig leek te volgen om mijn recensies te kunnen verbeteren. De masterclass werd gegeven door Bas Maliepaard, jeugdboeken recensent bij Trouw. Hij gaf ons verschillende do’s en don’ts mee over het schrijven van een recensie. Ergens had ik wel een beetje het gevoel dat de tips die hij gaf meer sloegen op recensies voor een krant, dan voor een persoonlijke boekenblog. Ik zal dus zeker een aantal van zijn punten meenemen, zoals standpunten beargumenteren en proberen een bepaalde vorm aan te houden, maar ik zal vooral de recensies blijven schrijven op een manier die ik fijn en leuk vind. Een persoonlijke touch vind ik namelijk erg belangrijk in een blogrecensie, anders vind ik een recensie zelf zo afstandelijk of commercieel… Ook ga ik zijn advies in acht nemen meer buiten mijn comfort zone te stappen, wanneer ik boeken wil gaan lezen. Bijvoorbeeld een keer een boek uit de bieb halen die ik normaal nooit gekozen zou hebben. Misschien ontdek ik wel een nieuw pareltje!

Masterclass recenseren
Bas Maliepaard tijdens de masterclass recenseren

Bij de tweede signeerronde ben ik in de rij gaan staan voor Amy Ewing. De dag daarvoor mochten we namelijk maar één boek per auteur laten signeren. Toen had ik The Jewel meegenomen, dus deze keer liet ik Opgesloten signeren. In de rij heb ik ook weer heerlijk gekletst met andere bloggers, vloggers en lezers, dus ik voelde me helemaal happy! Ook Amy herkende me nog van de dag van daarvoor en begroette me hartelijk. Ik had verschillende kleuren stiften mee, en ze heeft mijn exemplaar van Opgesloten in verschillende kleurtjes gesigneerd! Super lief dat ze dat deed :D.

Daarna zat YALFest 2017 er voor mij alweer op… Ik had namelijk geen avondticket gekocht. Ondertussen was ik ook echt heel gaar en ik weet dus sowieso niet of ik het ’s avonds nog lang volgehouden zou hebben. Gelukkig had ik de dag daarvoor al uitgebreid kunnen spreken met de auteurs, dus dat aspect van het avondprogramma hoefde ik niet te missen. Ik ging naar huis met een grote glimlach op mijn gezicht, want wat was dit evenement geweldig! Een diepe buiging voor de organisatie en alle auteurs en andere mensen die dit evenement mogelijk hebben kunnen maken. Hopelijk tot volgend jaar!

auteurs op balkon
De auteurs zwaaien de bezoekers van het dagprogramma uit

De hele dag door heb ik rondgestruind over het terrein en ik ben natuurlijk ook langs de vele kraampjes gelopen. Zoals ik al eerder zei heb ik een ARC (advanced reading copy) gekocht en ben ik bij de Celebrate Books stand geweest. De ARC heet Een van ons liegt en is een YA thriller die uit zal komen bij Best of YA. Bij de Celebrate Books stand kocht ik een “plankje-voor-wanneer-je-geen-tafel-hebt-maar-je-wilt-op-papier-schrijven” ding (ik ben de naam kwijt) waarop een prachtige Beauty and the Beast geïnspireerde quote op staat. Ook kocht ik een quote-kaart van Duizend Hoog met de handtekening van Katharine McGee erop. Verder kocht ik bij Custom Jewels een POP-figure van Katniss Everdeen, omdat De Hongerspelen de boekenserie is waarmee mijn liefde voor YA begonnen is. Blindelings van Chinouck Thijssen kocht ik van iemand anders over, dus die tel ik dan ook maar mee in het rijtje van dingen die ik gekocht heb op het YALFest!

Gekocht op YALFest

De goodiebag was ook erg goed gevuld! Allereerst zaten er natuurlijk twee boeken in. In mijn geval waren dit De glazen troon van Sarah J. Maas en Op de rand van het niets van Corinne Duyvis. Wat ik met deze boeken ga doen is nog even de vraag, aangezien ik Op de rand van het niets nu dubbel heb en ik (op dit moment) niet zo geïnteresseerd ben in De glazen troon, aangezien dit een fantasy is (waar ik niet zo heel gek op ben) en het eerste deel van een mega lange serie. Verder zaten er post-its van Eerste Leven in (super handig voor school!!), tissues om je tranen bij emotionele boeken mee te drogen, de bookplates van alle auteurs en voor de rest wat promotie materiaal. Helemaal leuk is dat je de totebag, waar het allemaal in zat, natuurlijk ook mag houden!

goodiebag

Was jij op het YALFest?

