Recensie: Mislukt

Auteur: Iris Boter
Uitgeverij: Van Goor, Best of YA
Genre: Young Adult, Contemporary
Aantal bladzijdes: 255
Waardering: 5 sterren

Goodreads

Loïs zit op de kunstacademie. Niemand mag haar goed verborgen geheim weten en daarom houdt ze iedereen op afstand. Zelfs die lieve en leuke Giel. Als Loïs haar studentenkamer uit moet, biedt Giel aan om te helpen en dan blijkt dat hij haar wel ziet zitten. Loïs vindt het doodeng en geweldig tegelijk. Al snel vindt ze een kamer bij mevrouw De Vogel in huis. Maar er gebeuren vreemde dingen: de kat lijkt haar te herkennen en Loïs kan opeens prachtig pianospelen, zonder dat ze dat ooit geleerd heeft.

Door Giel breekt er een andere tijd aan. Loïs bloeit helemaal op. Liefde is niet zo moeilijk als ze dacht. Toch mag hij nog steeds niet te dichtbij komen, maar hoelang blijft hij dat accepteren?

Dan valt Loïs van de trap en wordt alles anders. Alles.

Ik was vorige week voor het eerst in Van Stockum in Den Haag, en bewonderde de Young Adult boekenkast. Tot mijn oog viel op dit boek, Mislukt. Ik zag dat dit boek recent uitgekomen was bij Best of YA, maar ik had er nog niet zo heel veel over voorbij zien komen op Social Media. Ik wist dus totaal niet waar het over ging, maar vooral de laatste zin op de achterflap sprak me aan: “Dan valt Loïs van de trap en wordt alles anders. Alles.”
En toen had het boek me al, want ik moest en zou weten wat er zou gaan gebeuren. Ik kan je vast verklappen, dit boek mag dan wel Mislukt heten, het boek zelf is alles behalve mislukt!

In het begin maak je kennis met Loïs. Een erg intelligent meisje dat op de kunstacademie zit, maar ook ergens erg onzeker over is. Dat komt door iets wat in haar verleden is gebeurd en datgene is ook wat haar weerhoudt compleet open te zijn tegenover haar vriendje Giel. Het is nogal een mysterie wat datgene dan ook mag zijn. Ik merkte aan mezelf dat ik dat mysterie erg graag wilde uitvogelen en ik vond het erg verrassend toen ik er uiteindelijk achter kwam wat het was. (Dat ga ik hier niet neerzetten want dan denk ik dat ik spoil…).

“Met kinderen is het net als pannenkoeken: de eerste mislukt altijd. Die verbrandt. Daarom hebben ze er na mij nog zoveel gemaakt. Pas na een tijdje kregen ze er handigheid in” – Loïs

Op magische wijze komt Loïs opeens in het verleden terecht. Alleen niet in haar eigen lichaam, maar in dat van de dochter van haar huisbaas, mevrouw De Vogel. Vanaf nu is zij Emma, in het jaar 1990. Ze beseft zich dat zij nu de kans heeft gebeurtenissen uit het verleden, die Loïs haar leven zo hebben beïnvloed, kan voorkomen of verdraaien. En dat is iets om over na te denken, want wat nou als zoiets ooit echt gebeurd? Iemand die bijvoorbeeld naar 1930 reist, en Hitler tegen houdt. Of vliegtuigmaatschappijen kan waarschuwen om 9/11 te voorkomen. Wat zou dat voor een impact hebben op de rest van de wereld… (YAY filosofie)

“Als je terugkijkt in de tijd zie je altijd precies hoe dingen gegaan zijn. Wat er eerst gebeurde en wat daarna. Achteraf gezien had het ook niet anders kunnen gaan dan hoe het ging.” – Loïs

Zoals ik al eerder zei, vind ik Loïs een erg intelligent meisje, en dat zeg ik niet voor niks. Ik vond haar kijk op de wereld echt heel mooi. Ik had, zoals je op de foto al hebt kunnen zien, bijna altijd mijn Blossom Books sticky notes nodig tijdens het lezen. De ene mooie quote volgde op de ander. Ik zou er zo tien hier neer willen zetten, maar dan wordt dit artikel zo onoverzichtelijk.  Ook is Loïs echt een powervrouw. Iemand die niet over haar heen laat lopen en handelt vanuit haar instinct. En dat vind ik echt super tof om te zien!

“Iets wat je meemaakt, kun je niet vastleggen. Deze storm is deze storm, als je daar een schilderij of een gedicht of wat dan ook over maakt, maak je iets nieuws. Je maakt altijd iets nieuws. Dat is waarom kunst bestaat.” – Loïs

Over het einde probeerde ik ook een beetje een voorspelling te doen tijdens het lezen, maar tot mijn grote genoegen liep het einde ook anders dan ik had verwacht. Dit einde was echt goed en verrassend. Er is bovendien erg goed uitgelegd hoe het nou komt dat het einde zo is zoals het is. Echt hulde voor Iris Boter, voor het schrijven van dit prachtige, originele verhaal!

Ik heb niets anders dan liefde voor dit prachtige verhaal Mislukt. Het is een verhaal met een filosofisch tintje, welke prachtige quotes met zich meebrengt. Het zet je aan het nadenken. Wauw, wauw, WAUW!

Als jij een gebeurtenis uit het verleden zou kunnen voorkomen/verdraaien. Zou je dat dan doen? Ondanks de consequenties die hier misschien aan zitten?

11 gedachten over “Recensie: Mislukt